Google Tag Manager Kursus

google tag manager kursus

Deltagere: 1-10 personer
Varighed: 1-2 dage
Geografi: Hele landet
Tilbydes online: Ja

Kursus i Google Tag Manager (GTM) skræddersyet til dit niveau:

Med et kursus i Google Tag Manager er du sikret et høj professionelt niveau for undervisningen, der tager udgangspunkt i din nuværende situation. Du kan være helt nybegynder i Google Tag Manager og søge en grundig indføring i programmet. Eller du er måske godt i gang med at bruge det, men vil gerne blive klogere på at lave f.eks. mere avanceret hændelsessporing til Google Analytics.

Ligegyldigt hvor din interesse ligger henne, kan det blive et lærerigt og værdifuldt GTM kursus for dig. Det er generelt et kursus, hvor det praktiske er i højsædet. På ½-1 time kan vi komme helt omkring, hvordan GTM fungerer og hvad der er smart ved det. Derfra handler det om at få øvelse i at lave opsætning af tags, triggers og variabler.

En stor del af kurset er netop at bruge tid på at oprette både variabler, triggers og tags. Disse er de 3 grundbestanddele i Google Tag Manager og hvor “kødet” på programmet så at sige er. Når først du forstår forskellene på disse 3 og kan jonglere dem rundt, så kan du oprette sporing meget præcist.

Derudover vil du helt sikkert også stifte bekendtskab med muligheden for at teste dine tags og triggers gennem forhåndsvisning. Denne funktion i GTM er genial, da du med forhåndsvisning får et testmiljø, hvor du kan afprøve om dine opsætninger virker. Du kan altså få live feedback fra Google og følge med i hvad GTM opfanger, når du bevæger dig rundt på din hjemmeside.

Et Tag Manager kursus kan f.eks. indeholde følgende:

  • Tags og triggers: Du får en udførlig forståelse for tags/triggers og praktisk erfaring i at opsætte disse. Det gælder både tags for forskellige programmer, men også mere specifik sporing som f.eks. hændelser til GA4.
  • Test af opsætning: Alle de tags og trigger du laver, får du lov til at teste, om de nu også virker efter hensigten. Derved får du den fulde forståelse for det arbejde, du laver i Google Tag Manager.
  • Samspil med cookiebanner: Det er rigtig vigtigt, at du ikke får lavet en forkert implementering, hvor tags glider uden om dit cookiebannersamtykke. Vi sikrer, at du får taget højde for dit cookiebanner i opsætningen af tags og triggers.
  • Variabler: Du får en indsigt i, hvad variabler kan og hvordan du kan “støvsuge” datalaget for variabler. Måske du ikke har et kæmpe behov for dette, men der er i hvert fald nogle basale tricks her, som er gode at vide.
  • Klædt på til videre arbejde: Du får fifs og idéer til, hvad du kan arbejde videre med Tag Manager tilbage på jobbet og hvad du skal være opmærksom på over tid, for at sikre din opsætning forbliver relevant og opdateret.

Hvor fokus ellers skal ligge på kurset, er helt op til dig eller andre i din organisation. Ovenstående er blot emner, der sikkert skal bruges tid på på kurset. Jeg kan som underviser selvfølgelig også snildt udfylde tiden med mere avancerede emner. De bedste kurser er nu engang dem, der bliver meget nære i forhold til din nuværende situation og udfordringer. Sådan er et kursus med mig altid indrettet.

I øvrigt spiller Google Tag Manager selvfølgelig godt sammen med Google Analytics. Det betyder også, at et vist grundkendskab til Analytics er godt for at få et fornuftigt kursusudbytte (hvis din organisation altså bruger Google Analytics). Hvis du er interesseret i et Google Analytics 4 kursus kan jeg selvfølgelig også afholde det.

Om underviseren:

Google Ads Kursus Underviser

Siden 2016 har jeg undervist i Googles produktportefølje indenfor digital markedsføring. Derfor kender jeg hele paletten og hvordan de forskellige produkter spiller sammen med hinanden. Derfor kan jeg selvfølgelig også levere et Google Tag Manager kursus med høj faglighed og hvor der perspektiveres til andre Google-produkter som Google Ads og Analytics.

Nærmest alle typer af virksomheder og organisationer har jeg undervist. Det kan være et kursus for 4 medarbejdere i en fagforening, et par ansatte fra en større webshop eller ejeren af en enkeltmandsvirksomhed. De mange forskellige undervisningssammenhænge har givet mig et godt fundament ift. at kunne forklare sammenhænge og systemer på den mest simple måde.

Med mig som underviser får du en grundig indføring i GTM eller opgraderet dit syn på, hvad programmet kan ift. mere avanceret funktionalitet.

Booking af kursus:

Hvis du er klar til at tage en snak om hvordan dit kursus i Google Tag Manager skal udformes, så tøv ikke med at tage kontakt i dag. Så finder vi sammen ud af kursets indhold, længde og hvor det skal foregå.

Klik her for at tage kontakt

Ofte stillede spørgsmål om Google Tag Manager kurser:

Hvorfor er Google Tag Manager smart at bruge overordnet set?

Det smarte ved Google Tag Manager er, at du får centraliseret alle dine tags/kodestykker ét sted. Desuden får du en god oversigt over dine tags og du kan nemt også redigere i dem over tid, hvis du får behov for det.

Ligesom med mange andre af deres gratis produkter, er det også lykkes Google at få udbredt Google Tag Manager til mange virksomheder. Det gør at mange andre systemer som f.eks. cookiesamtykke-platforme har gjort det nemt at integrere med GTM. Ved at bruge GTM får du altså en løsning der er meget udbredt og som det derfor også på sigt er nemt at finde yderligere viden til.

Google Tag Manager er selvfølgelig designet til at spille rigtig godt sammen med andre Google-produkter. Til andre systemer som f.eks. Facebook eller Sleeknote er der dog også typisk hjælp at hente. Der er nemlig udviklet en masse tags til disse andre systemer, som ligger i et skabelongalleri. Alternativt kan du også indsætte tilpasset HTML i et nyt tag.

Ved at lære at bruge GTM vil du spare tid på den lange bane og få struktur ind i dit arbejde med sporing af tags og hændelser.

Kræver Google Tag Manager at jeg har nogle tekniske forudsætninger?

Det er en stor fordel, at have minimum et basalt kendskab til HTML-kode, når du skal arbejde med Tag Manager. Dette er specielt fordi, at nogle typer af triggers kræver, at du ikke er bange for at åbne kildekoden i din HTML og kigge på individuelle elementer.

Hvis du gerne vil lære at opsætte hændelser til Google Analytics 4, så er det helt klart også godt at have et godt kendskab til det program.