Hvad koster Google Ads?

Hvad koster Google Ads?

Det er et ofte stillet spørgsmål både på kurser og i dialog med nye kunder, hvad prisen på Google Ads (eller AdWords) er? Eller rettere sagt: Hvad koster Google Ads annoncering?

Det hurtige overordnede svar er, at hver søgning på Google er et marked for sig selv. Der foregår faktisk en auktion mellem de interesserede annoncører, hver eneste gang der bliver lavet en søgning.

Google får betaling hver eneste gang, der sker et klik på en annonce. Så Google er selvfølgelig interesseret i at der sker så mange klik som muligt på annoncer, til den højest mulige pris.

Prisen for at få et klik afhænger i sidste ende af, hvad du er villig til at byde og dit kvalitetsresultat. Klikpriser starter typisk ved 1-2 kr. for de billigste søgeord og langt over 100 kr. er prisen for klik fra de dyreste søgeord i Google Ads. Det kan altså koste kassen.

Lad os kigge på prisen først og kvalitetsresultatet senere.

Hvordan bliver klik fra AdWords prissat?

Prisen for klik fra Google Ads afhænger af en del faktorer. Disse tæller blandt andet hvilket søgeord du vil annoncere på, hvilken type kampagne du vil køre og hvilken målgruppe du vil nå. Google Ads har som nævnt en auktionsbaseret model, så prisen på søgeord kan variere fra dag til dag og fra region til region.

Der findes flere forskellige typer af Google Ads-annoncer, f.eks. tekstannoncerne direkte på Google, displayannoncer på andre hjemmesider og videoannoncer på Youtube. Tekstannoncer vises altså typisk i søgeresultaterne og er målrettet mod søgeord, mens displayannoncer vises på websites og i apps og er målrettet mod forskellige målgrupper. Videoannoncer vises mest på YouTube men også potentielt på Display-netværket.

Prisen for at annoncere gennem Google Ads afhænger også af den målgruppe, du gerne vil nå på Display-netværket. Du kan vælge at annoncere for en udvalgt placering, en specifik aldersgruppe/køn, eller for brugere med specifikke interesser. Jo mere præcis din målgruppe er, desto dyrere vil det typisk være at lave annoncer målrettet dem.

Der findes ingen fast pris for AdWords, da prisen vil variere afhængigt af de specifikke annoncer, du viser, og målgruppen, du vil nå. Du kan forvente at betale mere for populære søgeord og for at annoncere for en specifik målgruppe. Google tilbyder også et værktøj kaldet “Effektivitetsplanlægger”, som kan give dig et estimat på, hvad det vil koste at annoncere på Google Ads.

Så hvis din chef spørger “hvad koster Google Ads?”, så er svaret desværre ikke helt ligetil.

Hvordan kan jeg få den lavest mulige pris på klik i Google Ads?

Overordnet set skal du fokusere på relevans og kvalitet, for at opnå den bedst mulige klikpris. Dog kan det nogle gange også give gode resultater at skyde lidt med spredehagl og bruge brede søgeord eller en mere generel målgruppe. Det vigtigste er altid at teste, for din situation er unik.

  • Vælg relevante søgeord: Vælg søgeord, der er relevante for din virksomhed og dine annoncer, da det vil hjælpe med at sikre, at du kun betaler for besøgende af en vis kvalitet.
  • Brug negative søgeord: Brug negative søgeord til at udelukke søgeord, der ikke er relevante for dine produkter eller ydelser. På den måde undgår du at betale for klik fra personer, der ikke er interesserede i det som din virksomhed tilbyder.
  • Juster dine målgrupper: Juster din målgruppe for at nå en mere specifik del af befolkningen. Dog er det ikke altid bedre med en mere specifik målgruppe. Faktisk kan Googles algoritme nogle gange producere bedre resultater med en bredere målgruppe. I sidste ende skal du teste det selv.
  • Juster dine budgetter: Juster dine budgetter for at sikre, at du ikke forbruger mere, end du har råd til. Du kan også overveje at øge dit budget, hvis du oplever gode resultater og ønsker at nå flere potentielle kunder.
  • Optimer dine annoncer: Optimér dine annoncer ved at fokusere på kvalitet frem for kvantitet. Fokuser på at lave annoncer, der er relevante, interessante og til at stole på, da dette kan hjælpe med at sikre, at du får mere ud af dine annoncekroner.
  • Brug automatiske budstrategier: Brug automatiske budstrategier som “Maksimer klik” eller “Maksimer konverteringer” for at hjælpe med at sikre, at dine bud automatisk tilpasses for at opnå de bedste resultater. Dog kan det også give mening at teste Manual CPC i nogle tilfælde.
  • Overvåg dine resultater: Overvåg dine resultater og juster dine annoncer og bud derefter. Hvis du oplever dårlige resultater, kan det være nødvendigt at justere dine annoncer eller målgruppe for at forbedre resultaterne.

Hvordan fungerer kvalitetsresultatet så?

Slutteligt så har dit kvalitetsresultat (“quality score” på engelsk) også en direkte indvirkning på, hvor meget du betaler pr. klik. Jo nærmere du er på den maksimale score på 10 i kvalitetsresultat, jo bedre pris pr. klik kan du få i AdWords.

Nøglen til at få et højt kvalitetsresultat er at opnå størst mulig relevans mellem det individuelle søgeord, annoncetekst og landingsside. Ofte kan du være ret glad på et kvalitetsresultatet på 8 eller over. Specielt hvis det er på 5 eller under, bør du kigger på at få optimeret på det over tid.

Håber du blev klogere på spørgsmålet om hvad koster Google Ads.