Det giver overordnet fint mening for de fleste, der bruger Google Ads, også at bruge Microsoft Ads.
Engang kunne de fleste virksomheder helt tankeløst opsætte et løbende import af deres Google Ads til Microsoft Ads (tidligere Bing Ads) og så forvente at få lidt flere salg eller leads ud af trafikken fra primært bing.com.
Imidlertid er der siden specielt 2023 sneget sig et par faldgruber ind, som gør, at hvis du ikke er opmærksom, kan dine penge blive brugt uhensigtsmæssig i Microsoft Ads. Det gælder, selv om du kører præcis med den samme opsætning og samme søgeord som på Google Ads.
Du kan stadig fint opsætte et løbende import af din Google Ads’ opsætning, men anbefalingen er klart, at du er opmærksom på følgende.
Udfordringer med Audience Network & Syndicated Search Partners
Der er 2 “problembørn” i Microsoft Ads’ regi, som du skal gå ud fra som standard også er slået til på din konto:
1) Audience Network
2) Syndicated Search Partners
Specielt Audience Network er næsten altid problematisk, da du kan få meget trafik herfra, som slet ikke skaber konverteringer. På tværs af kunder har jeg ikke set det fungere, så min anbefaling er altid at få det slået fra. Se nedenfor hvordan du gør det.
Syndicated Search Partners behøver ikke at være helt skidt og minder om søgepartner-trafik på Google Ads. Her kan du i højere grad godt opleve at få konverteringer, men vær løbende opmærksom på denne type trafik. Se nedenfor hvordan du kan monitorere trafik herfra.
Hvis du tager et kig på nedenstående screenshot, kan du se, hvor du kan få data for klik fra både Audience Network og Syndicated Search Partners. Screenshottet er taget i kampagneoversigten, hvor der er scrollet helt ned til bunden og under “Segment” er “Network” slået til for at vise Syndicated Search Partners:
I det her tilfælde er Audience Network blevet slået fra på kontoen, så der slet ikke er noget trafik. Der kommer en anelse trafik igennem fra Syndicated Search Partners, og det er kun fra kampagner, der historisk har vist
Hvordan slår jeg Audience Network fra?
Den dårlige nyhed er, at der p.t. ikke er nogen mulighed direkte i Microsoft Ads interfacet til at slå Audience Network fra for dine kampagner.
I stedet skal du kontakte supporten og bede om at få slået det fra overordnet for hele kontoen.
Du vil sandsynligvis møde modstand fra supportmedarbejderen, der vil have dig til at forklare, hvorfor du gerne vil have slået det fra.
Det er ærlig talt ret frækt af Microsoft Ads, at det skal være så svært at få det slået fra. I sidste ende er jeg flere gange endt med at gøre det klar for medarbejderen, at hvis ikke Audience Network bliver slået fra, så stopper vi helt annonceringen.
Det plejer at virke, men ikke særlig fedt at skulle komme med sådan et ultimatum bare fordi man gerne vil bestemme hvor ens annoncer skal vises henne.
Hvis du oplever problemer med at få Audience Network slået fra, så skriv en mail til mig og jeg vil se om jeg kan hjælpe.
Hvordan slår jeg Syndicated Search Partners fra?
Du kan nemt slå Syndicated Search Partners fra for dine annoncer. Du skal gøre det på annoncegruppeniveau, så hvis du har mange annoncegrupper i en kampagne, skal du gøre det for alle sammen.
Det kan du heldigvis nemt, ved at sætte hak ved alle annoncegrupperne i din annoncegruppeoversigt og så trykke på “Edit” i den blå menu og derefter vælge punktet “Other changes”. Så skal du vælge “Microsoft sites and select traffic” under “Distribution to networks”. Derefter vil dine visninger og klik primært komme fra bing.com og lidt fra yahoo.com. Se screenshot nedenfor:
Hvad kan jeg få ud af Microsoft Ads?
Alt efter målgruppe vil du typisk opleve 1/10 (eller mindre) mængde trafik ift. Google Ads. Alligevel er det værd at tage de ekstra klik med, for kvaliteten af klikkene er generelt lige så høj som på Google Ads.
Du kan altså regne med at opnå de samme resultater som på Google Ads, når du kigger på konverteringsrate og gennemsnitlig klikpris. Faktisk er klikkene ofte lidt billigere i Microsoft Ads, da der ikke er nær så stor konkurrence.
Det er vigtigt, du er opmærksom på problematikkerne omkring Audience Network og Syndicated search partners, da du ellers kan bruge mange penge på noget trafik, der potentielt er noget nær værdiløst for dig.
Få yderligere hjælp til Microsoft Ads:
Der er selvfølgelig flere nuancer ift., hvordan du får gode resultater med Microsoft Ads. Du kan f.eks. overveje, om du skal sætte konverteringssporing op eller om du kan klare dig med rapportering i Google Analytics? Hvis du har en webshop, kan du også køre Shopping-annoncer i Microsoft Ads, du skal så bare have importeret dit Merchant Center og feed.
Hvis du savner yderligere sparring eller noget driller ift. Microsoft Ads, så tøv ikke med at tage kontakt til mig, da jeg er lige så hjemmevant i Microsoft Ads som i Google Ads. Jeg vil uden tvivl kunne hjælpe dig med dine udfordringer og har også nogle kontakter hos Microsoft Ads til de virkelig vanskelige problemer.
Nogle facetter af Microsoft Ads kan godt være lidt af en udfordring at bøvle med, men når basen først er på plads, så kræver det ikke så meget af din opmærksomhed at blive ved med at skabe resultater på platformen. God fornøjelse med at komme i gang med Microsoft Ads.