Google Analytics 4 (GA4) – Guide og tips

Google Analytics 4 (GA4) – Guide og tips

Segmenter kan p.t. kun bruges i ‘Udforskninger’ som ligger under ‘Mere’ i menuen (‘Mere’ er virkelig en mærkelig oversættelse af ‘Explore’, hvorfor har man ikke kaldt det ‘Udforsk’!?)

Målgrupper kan i GA4 bruges til dataanalyse og som remarketinglister der eksporteres til Google Ads.

Det er vigtigt at huske på, at målgrupper skal bygges af dig og at data kun bliver tilføjet fremadrettet i dem. Du kan altså ikke bruge dem til at se data i rapporter fra før oprettelsesdatoen for den pågældende målgruppe.

Målgrupper kan bruges i alle standardrapporter i GA4 som en sammenligning, hvilket minder om brugen af segmenter i UA. I toppen af standardrapporter har du muligheden ‘Tilføj sammenligning’ hvor ‘Målgruppenavn er den første valgmulighed.

GA4 tilføj sammenligning

Brug målgrupper til remarketing i Google Ads:

For at bruge målgrupper til remarketing skal du:

1) Aktivere ‘Google-signaler’ (under ‘Administrator’ > ‘Dataindstillinger’ > ‘Dataindsamling’) for din ejendom. Hermed indsamler du mere data for Google-brugere, der har ‘Annoncetilpasning’ slået til i deres Google-konto. Dette bør du gøre opmærksom på i din Privatlivspolitik.

og

2) Linke Google Ads og GA4 sammen (under ‘Administrator’ > ‘Google Ads-links’ > ‘Link’-knappen) + der skal være tændt for ‘Aktivér tilpasset annoncering’ i indstillingerne for Google Ads-linket.

Når du har gjort ovenstående, dukker målgrupper fra GA4 automatisk op i din ‘Målgruppeadministrator’ i Google Ads.