AdWords & Kundeemner

Google AdWords er som skabt til at lave kundeemner med. En potentiel kunde sidder med en konkret udfordring (“hvordan fikser jeg min radiator?” eller “skal min bilforsikring koste så meget?” eller “vores virksomhed har behov for et mere strømlinet CRM-system” und so weiter) og hvad er mere nærliggende end at søge på Google?

Langt hen ad vejen har Google erstattet De Gule Sider, så hvis du ikke er at finde på Google, er du så overhovedet i dine potentielle kunders bevidsthed?

Man kan begræde, at Google er så altdominerende indenfor informationssøgning, eller man kan acceptere, at det er rammen i hvert fald et stykke tid endnu og så tage arbejdshandskerne på.

 

Hvad skal der så til?

Kundeemner får du genereret online til en fornuftig pris, ved at sørge for begge disse parametre er opfyldt:

a) byd på søgeord der indeholder en intention om handling f.eks. en sammenligning af serviceudbydere eller et opkald for at få et tilbud fra dig.

b) gør det nemmest muligt for den potentielle kunde at købe/kontakte/afgive oplysninger på din hjemmeside.

Det modsatte af handling online er typisk en “passiv” læsning, hvor brugeren søger og suger information til sig for selv at klare ærterne.

Er du f.eks. VVSer, har du måske lagt en tekst ud på din hjemmeside, der viser, hvordan man får vand ud af radiatoren. Hvis du har skrevet en letforståelig guide, kan de fleste brugere måske selv løse problemet.

Det er jo fint at være flink, men ud fra et forretningsmæssigt synspunkt bør første prioritet være at give brugeren dit telefonnummer eller en kontaktformular, så en dialog, der kan udmunde i et muligt salg af din service, kan blive etableret hurtigst muligt.

Derfor er det en balancegang at byde på søgeord, der hælder mod informationssøgende adfærd. For eksempel kan søgninger udformet som spørgsmål være svære at konvertere, fordi de enten er rent informationssøgende eller brugeren er gør det selv-kvinde med hud og hår.

Dette er også grunden til, at webshops typisk konverterer bedre på søgeord, der indeholder brand-navne, fremfor søgeord der er generiske (“burton snowboard” overfor “billigt snowboard”).

Desværre er det de færreste brugere, der skriver “fiks min radiator nu hr. VVS-mand” og derfor må man nødvendigvis teste sig til de søgeord, der konverterer til en fornuftig pris.

 

Handlingen er alfa & omega

Når brugeren så er landet på din side, skal det være ligetil at udføre den handling, du ønsker fra brugerens side. Hvis det er en kontaktformular, du ønsker udfyldt, skal der være balance mellem antallet af felter og brugervenlighed.

Hvis det er et telefonnummer, der skal ringes på, er det selvfølgelig også bare med at skilte klart og tydeligt med det.

Vigtigst er dog, at du kan svare på, hvorfor brugeren skal udføre den handling på din hjemmeside? Kunne de ikke lige så godt gøre det samme ovre på konkurrentens side, eller hvad er det, der udmærker dig?

Det er de overordnede linjer for kundeemne-generering med AdWords, sværere behøver det ikke at være. Alt skal selvfølgelig tages med et gran salt, da internettet er et omskifteligt sted og der kan være store variationer fra marked til marked.

Husk derfor altid at teste dine landingssider og vælg dine søgeord med snusfornuft og omhu.

Prøv også at sætte en pris på, hvad et kundeemne højest må koste: så har du et værktøj til at bedømme, om et søgeord fungerer eller skal smides ud.

At lave kundeemner er et benhårdt spil, fordi du typisk skal få den potentielle kunde til at udføre handlingen her og nu. Hvis ikke du får solgt din service med det samme, så bliver du indenfor mange brancher nok vraget for en anden.

Man kommer ikke sovende til kundeemner med AdWords, men lykkes det er den kundeemne-maskine man får sat op lidt af en drøm.


Thomas Søby Andersen
Online Marketing Konsulent
42 73 09 82
kontakt@digitaledyder.dk